Trophée du Printemps startschot van de Belgian ASAF Karting Series

Belgian ASAF Karting Series 2015

Belgian ASAF Karting Series 2015

Persbericht:

Het Belgische karting seizoen 2015 start officieel volgende zondag met de traditionele Lentetrofee (Trophée du Printemps) op de piste van de Karting des Fagnes. Een honderdtal deelnemers wordt verwacht in de verschillende categorieën voor deze eerste manche van de Belgian ASAF Karting Series, die zich meteen al goed aankondigt. De karters zelf kunnen nauwelijks wachten om met elkaar de strijd aan te gaan over de 16 races (2 per categorie) die er op het menu staan!

Ze trappelen van ongeduld! De meesten hebben veel geoefend maar iedereen weet dat enkel “de koers” echt telt. Zondag worden ze eindelijk verlost! “Zij”, dat zijn uiteraard de deelnemers aan de Belgian ASAF Karting Series. Na een veel te lang tussenseizoen heeft de terugkeer van de zon hen meer dan ooit in de stemming gebracht. Ze zijn met een honderdtal om de dagen af te tellen tot het startschot gegeven wordt op de piste van de Karting des Fagnes.

De Trophée du Printemps is de eerste van drie manches in de Belgian ASAF Karting Series in 2015, en er zullen heel wat verhitte debatten worden gevoerd in de verschillende voorgestelde categorieën. In totaal zijn er 16 wedstrijden voorzien vanaf 11u25 op zondag en de meesten zullen, zoals de gewoonte is in de karting, hun deel aan spanning hebben. Maar vooraleer we deze confrontaties van dichtbij gaan volgen, kijken we even naar de aanwezige troepen.

X30 Senior (bijna) compleet!

Op het ogenblik dat deze lijnen worden geschreven was de lijst aan deelnemers voor de X30 Senior (vanaf 15 jaar), met enkele nog in te voeren inschrijvingsformulieren, bijna volzet. Dat maar om te zeggen dat de serie jaar na jaar meer succes kent! Met het vertrek van de regerende kampioen Romain de Leval naar de autosport lijkt de strijd helemaal open te liggen. Maxime Potty is internationale wedstrijden gewend en bij de pronostiekmakers staat hij goed genoteerd. Maar de kampioen uit de X30 Junior 2013 is uiteraard niet de enige gegadigde! Denken we maar aan Thomas Herbecq en William Godefroid, die vorig jaar beiden aantoonden mooie vooruitgang te hebben geboekt. Maar er is ook de Fransman Corentin Collignon. En we mogen in het bijzonder Matteo Raspatelli niet uit het oog verliezen. De oud-winnaar van de X30 Challenge Europa (in de categorie X30 Junior in 2012) maakt zijn terugkeer in het wereldje nadat hij eerder enkele maanden afscheid nam van het circuitgebeuren. Tegenover deze rijders staat een nieuwe lichting met veel getalenteerde rijders die uit de categorie X30 Junior komen. Of het nu de Anthony Lambert (kampioen 2014), Dimitri Thriskos of Maxime Drion is, om maar enkele namen te noemen, ze komen allen met de ambitie om zich onmiddellijk een plaatsje onder de zon te veroveren. En tenslotte zijn er al de anderen die de categorie X30 Senior of de Belgian ASAF Karting Series voor het eerst ontdekken. Zoals de rijders komende van de klasse Promokart (Francesco Pulci en de zeer jonge Luca Casciaro) of bijvoorbeeld Clément Riquet uit Marseille. Dat belooft!

X30 Junior: Roosens als favoriet

Kenny Roosens stond al op het kampioenschapspodium van de X30 Junior (13-16 jaar) in 2014, en zal in deze nieuwe campagne vertrekken als de favoriet. De inwoner van La Louviére moet evenwel Ugo de Wilde en Anthony Moonen, beiden al actief in de categorie vorig jaar, in het oog houden. Uit de klasse X30 Cadet komt er een hele meute aan rijders. Beginnen we met Antonio Iapaolo, Martin Hébette, Léo Bernard, Louis Cipriani, Hugo Tessaro, Emilien Fourny en Martin Williquet. Tussen de nieuwelingen zien we de komst van de zeer getalenteerde Ries Viverette. Maar opgelet ook voor enkele jonge Fransen die het aandurven de Belgen op eigen terrein tegemoet te treden. De zeer snelle Milane Petelet, Xavier Dias en Julien Sanson moeten zeker in het oog worden gehouden. Een mooi vooruitzicht dus in een categorie X30 Junior van hoog niveau met erg bevochten wedstrijden!

X30 Cadet: open strijd

De categorie X30 Cadet bestaat nog maar sinds het begin van 2014 maar bewees onmiddellijk zijn bestaansrecht met mooi bevochten races tussen jonge rijders van 11 tot 13 jaar oud. En het lijdt geen twijfel dat 2015 op dezelfde weg zal verder gaan want vooralsnog is het onmogelijk om een favoriet uit te kiezen. Op het kampioenschapspodium verleden jaar, samen met O’Neill Muth, stonden Elie Goldstein en Keziah Manguette. Zij moeten zonder enige twijfel opnieuw de hoofdrollen op zich nemen terwijl de kampioen 2014 een andere weg heeft gekozen. Onder de oudgedienden hebben Antoine Potty, Tom Poty, Maxime Lefevre en Axel Van Laer ongetwijfeld bepaalde ambities… Zij zullen moeten afrekenen met de twee tenoren uit de categorie Mini van 2014: Arthur Ronvaux en Valon Janssen. Eveneens overgekomen van een lagere klasse zijn Sasha Knaepen en Evan Becerra. Zij zullen zich willen laten opmerken voor hun eerste jaar in de X30 Cadet. Debutant in de categorie is Sébastien Degrande, die zeker zo snel mogelijk met zijn tegenstanders zal willen rivaliseren.

Mini: de eerste stappen

De klasse Mini is de basis van de autosport zelve. De jonge rijders kunnen er daadwerkelijk hun debuut maken in deze competitie vanaf 8 jaar en kunnen er blijven tot de leeftijd van 11 jaar. Je moet zeker eens dit peloton aan jongens (de meisjes zijn er zeldzamer) gezien hebben om te begrijpen dat ze hier echt het klappen van de zweep leren in de stiel. Het spreekt voor zich dat ervaring op die leeftijd van primordiaal belang is en dat diegenen die verleden jaar al van de partij waren normaliter op de voorste posten zouden moeten strijden. A priori zijn er vier namen die er uit springen: Noah Maton, Darek Egyed, Loris Randazzo en Alessandro Tudisca. Maar Victor Louis en Behhan Danhier zijn eveneens vastbesloten zich in de strijd om de podia te mengen en tevens zien we het debuut van jongeren zoals Zakaria Azzaoui, Lorens Lecertua en Olivan Fayt.

X30 Master: Corthals als referentie, Lecarpentier als vedette

Hij bevestigde zijn terugkeer in de karting competitie verleden jaar met de titel in de X30 Master (ouder dan 25 jaar of zwaarder dan 80 kg). En dit jaar zal Pierre-Yves Corthals meer dan ooit de te kloppen man zijn, ook al wilde hij zijn favoriete nummer (#23) behouden in plaats van het nummer 1. De ex-WTCC rijder beseft echter wel dat de taak hem moeilijk zal worden gemaakt door geduchte tegenstanders als Luc Lefevre en Gilles Smits. Beiden stonden al op het eindpodium in 2014, maar ook Julien De Bolle (vorig jaar lang buiten strijd door een blessure) zal uit zijn op weerwraak. De revelatie van vorig seizoen was Adrien Devert. Die kan deze keer tellen op een extra jaar aan ervaring om zich te mengen in de strijd aan de kop… Het is een doel dat ook de Fransman Enzo Gigante, rallyman Olivier Cartelle en de Nederlander Wilco Schaaphok zich hebben gesteld. En opnieuw brengt Melissa Tastenhoye een vrouwelijke toets in een peloton waar men ook een zeker… Wilfried Lecarpentier terug vindt! De achtvoudige winnaar van de 24u Karting van Le Mans is een persoonlijkheid in het wereldje van de karting en we kijken er al naar uit om hem aan het werk te zien.

X30 Shifter: als de kat van huis is…

Amaury Bonduel maakte indruk in 2014 en domineerde de categorie X30 Shifter… Als de logica gerespecteerd wordt dan moet de jonge Franse Belg dit seizoen zijn debuut maken in de éénzitterij en de weg vrij maken voor zijn voormalige tegenstanders in deze categorie van karts met versnellingsbakken en eenheidsmotor. Een andere jonge rijder droomt er eveneens van om in zijn spoor te lopen… De getalenteerde Olivier Palmaers zal de categorie X30 Shifter moeten ontdekken maar zal al snel de degens moeten kruisen met Rémi Theunissen, Corentin Grégoire, Martin Franken, Kevin Delcroix, de terugkerende Christopher Maes en Frédéric Op de Beeck. Een rijder uit de noordelijke landshelft die éénmalig kennis maakte met de categorie in 2014 is Jentsen Adriaenssens. Maar hij lijkt de smaak te pakken te hebben want hij verschijnt opnieuw op de afspraak. De jonge Youri Haumont zal nog veel moeten leren maar dat is eveneens het geval voor Anthony Milone, een rijder die zijn adelbrieven behaalde in diverse klasses in de heuvelklim en in een… kart-cross! De overgang naar een circuit en een “echte” kart zal voor deze inwoner van Hoei niet eenvoudig zijn, maar hij ziet de toekomst rooskleurig tegemoet.

EERP 250: Steve Clément op de afspraak

Steve Clément was verleden jaar de kampioen in de Challenge EERP 250 en zet zijn titel opnieuw op het spel in de Belgian ASAF Karting Series 2015. Het is zijn vader, Jean-Pierre, die hoopt hem onder druk te kunnen zetten, maar de dreiging komt vooral van de voormalige (2011 en 2012) kampioen Steve Schmidt en van de Fransman Cédric Mathelin. De habitués Julien Terwagne en Mehdi Rossignol mogen zeker ook niet uit het oog worden verloren.

KZ ASAF: duel in het vooruitzicht

Het is geen geheim dat de categorieën die de internationale regelgeving volgen, het moeilijk hebben in de nationale en internationale kampioenschappen. En dat is ook waar voor de categorie KZ ASAF. Op het moment dat we deze lijnen schrijven telt deze klasse van karts met versnellingsbak slechts twee deelnemers: Patrick Bongartz en de Zwitser Loïc Vindice. Jammer! Maar inschrijven blijft evenwel mogelijk tot op de zondagmorgen.

Promokart: instapformule

Opgericht in 2012, zoekt de categorie Promokart om de officiële karting competitie toegankelijk te maken voor meer rijders. Met een “arrive and drive” formule op vrijetijd “huurkarts” kunnen de deelnemers genieten van alle voordelen van een officiële competitie (wedstrijdleiding, baanposten, professionele omkadering, persbelangstelling…) maar tegen sterk verminderde kosten. Naar gewoonte worden twee categorieën vooropgesteld: één voor de rijders van minder dan 70 kg en één voor de rijders die meer dan dat gewicht op de weegschaal leggen. Traditioneel worden de inschrijvingen voor deze categorie pas op het allerlaatste moment gedaan en het is mogelijk om in te schrijven tot zondagmorgen. Men zegge het voort!

Persmededeling zonder reglementaire waarde
Bijkomende inlichtingen en uitslagen op www.kpevent.net
Rechtenvrije foto’s (enkel voor de pers): Kart’im

Meer info over het kampioenschap in 2015: klik hier.

CyCo

1985, Aalter, BE

You may also like...

6 Responses

  1. Even meegeven dat het dit weekeinde ook de “kick off” van het BNL is op de Horensbergdam (Genk). Voor wie Mariembourg wat ver rijden is kan er dus ook ns langs Genk gepasseerd worden om kartpiloten in actie te zien. 😉

    • CyCo says:

      En als we volledig willen zijn; ook de Chrono Karting Series (NL) heeft z’n eerste manche dit weekend, op Circuit de Landsard (Eindhoven, NL) 🙂

  2. Voila keuze genoeg! Maar was me er eerder om te doen dat het volgens het persbericht leek alsof het Belgisch kartseizoen enkel in Wallonië gestart zou worden. 😉
    Dat betekent natuurlijk wel dat er toch wel wat piloten tussen de 3 verschillende organisaties kunnen/moeten kiezen.

    Maar in het BNL rijden er wel serieus wat piloten van internationale origine. In de andere organisaties rijden meer “locals”. Voor elk wat wils dus en ik denk dat wie mensen van “uit de buurt” wil zien op alle 3 de evenementen terecht kan. 😉

    • CyCo says:

      Als ik persoonlijk zou moeten kiezen is het ook BNL hoor, maar daar hebben we geen persbericht van ontvangen 🙂 Feit is wel dat de X30 klasses de afgelopen jaren ook serieus gegroeid zijn, en dat zie je ook aan de belangstelling. Er zijn er best wat snelle Waalse piloten terug te vinden. De Vlamingen moeten de weg ernaartoe nog wat vinden zo lijkt. 🙂

  3. Heb de organisatie van het BNL en het BMC op jullie site gewezen. Ik weet dat die het deze dagen écht druk hebben maa

  4. Even de posting verder afwerken: Heb de organisatie van het BNL en het BMC op jullie site gewezen. Ik weet dat die het deze dagen écht druk hebben maar vermoedelijk gaan die jullie op termijn wel de nodige info doorsturen.

Laat een reactie na

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.