[UK] BRKC Milton Keynes 15-17/01/2016

awosy
Site Admin
Eigen kart: Nee
Thuiscircuit: First Kart Inn
Ik race met: Huurkarts

Re: [UK] BRKC Milton Keynes 15-17/01/2016

Bericht door awosy » 17 Jan 2016, 21:10

Uitslag van de finale.

Sorry dat ik geen proper verslag heb, was niet te volgen met de livestream. Ik probeerde vooral eerst zelf te zien wat er allemaal gebeurde.
De race was afgevlagd en mijn livetiming moest nog 2 minuten doen :/
Screen Shot 2016-01-17 at 21.09.14.png
Screen Shot 2016-01-17 at 21.09.14.png (43.13 KiB) 2050 keer bekeken

thomvd2
Contributor
Thuiscircuit: Kartplaza

Bericht door thomvd2 » 18 Jan 2016, 00:14

Na een super weekend ongv. 29e van alle piloten. Zwaar balen aangezien ik voor de 4e heat nog in de top 15 stond. In de 4e heat (ronde 7) brak mijn wiel af maar de baanmarchalls zagen het niet. Halve finale was ook meh, mijn pace was best goed maar mijn kart kwam echt tekort (niet veel, maar net dat kleine beetje). Ik zag van de week nog ff een verslag op mijn site zetten (http://www.thomvandijk.nl).
Hup Holland Hup

awosy
Site Admin
Thuiscircuit: First Kart Inn

Bericht door awosy » 18 Jan 2016, 11:13

Viel mij toch op dat de livestream een pak minder was dan vorig jaar.
Vooral het geluid liet het serieus afweten. Voor zover ik begreep deden ze de upload van hun livestream over 4G.
Volgens mij is dat toch veel te onstabiel om zoiets te doen.
Maar ook de weersomstandigheden zouden er voor iets tussen zitten.
In België zelf nog nooit meegemaakt dat mijn internet het laat afweten wanneer er een beetje sneeuw valt.

Al bij al het hele weekend goed kunnen volgen, behalve de finale jammer genoeg. Net het belangrijkste dus.
Hopelijk kunnen ze tegen volgend jaar een deftige internetverbinding voorzien voor de upload van hun live beelden.

Het event zelfs was volgens mij op dit na weer een succes. Het niveau zat zeker enorm close op elkaar. Extreme verschillen op de karts waren er denk ik niet. Enige uitschieter was misschien kart 9, die ze dan voor de semi's dichtgeschroefd hebben. Mooi dat ze dat niet midden de rounds gedaan hebben.
Qua penalties leek mij ook alles correct te verlopen. Geen idee hoe het zat met de blauwe vlaggen, maar op de stream kon ik toch niet echt zien dat deze niet gerespecteerd werden.

Veel vragen naar het wat/wanneer en hoe van de Belgische variant op de chat. Hopelijk komt er snel iets van nieuws hierover en er zal ferm uit de kast mogen gekomen worden om het niveau van het BRKC te evenaren denk ik.

flofje
Contributor
Thuiscircuit: Inkart

Bericht door flofje » 18 Jan 2016, 11:44

Topevent inderdaad, wel spijtig van de slechte internet connectie!
Een paar mooie races gezien, Ruben verdiend kampioen, was gewoon de snelste in al zijn heats.
Een grote factor is de live commentaar door James Auld & Co, geeft echt een meerwaarde aan het geheel.
Daar kunnen anderen nog zeker van leren...

HugoBoss
Newbie
Thuiscircuit: Geen.

Bericht door HugoBoss » 18 Jan 2016, 11:53

Inderdaad het niveau was weer zeer hoog. Nog sterker dan vorig jaar. Hopelijk zal hier op nog veel leesplezier te vinden zijn met de ervaringen van onze Belgische- en misschien Nederlandse piloten.
Maar ook een :thumbup: voor de info die hier werd gegeven, heet van de naald. Helaas liet de livestream en geluid het te veel afweten.
Knappe prestaties van de Traxxis afvaardiging , dikke pluim.

speesman
Contributor
Thuiscircuit: Extremekart

Bericht door speesman » 18 Jan 2016, 12:22

flofje schreef: Een grote factor is de live commentaar door James Auld & Co, geeft echt een meerwaarde aan het geheel.
Daar kunnen anderen nog zeker van leren...
Vond ik ook absoluut een toegevoegde waarde. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

fjo
Site Admin
Thuiscircuit: Geen

Bericht door fjo » 19 Jan 2016, 21:28

Vrijdag 15 januari liep de wekker om 6u30 af. Zoals vorig jaar vroeg vertrokken richting Milton Keynes voor het weekend om het British Rental Kart Championship te gaan meedoen. Vorig jaar kon ik met wat geluk de 2e plaats veroveren en wilde dit jaar wel terug gaan om dit te gaan bevestigen.
Eens aangekomen op Formula Fast Karting zagen we daar al snel een paar vernieuwingen voor de commentators en een paar racesimulators staan. Ook in de cafetaria zelf was er nu continu een TV waar de livestream werd op uitgezonden (y).

Vrijdagnamiddag konden we nog 2 heatjes trainen 1 op elke layout. Voelde me er al snel goed bij, vrij kleine verschillen op de piloten vooraan. De snelste mannen waren Ruben Boutens, Lewis Manley, Lee Hacket, Ed White, Bradley Philpot, Michael O’Brien en Jonathan Elliott. Mijn Traxxis collega’s, Sander De Baets & Bjorn Vermeulen lieten ook al zien hoe snel ze zijn en we gingen allemaal slapen na een korte wandeling in het centrum van Milton Keynes.

Op zaterdag mocht ik al 3 races doen en dus pas zondag in de namiddag m’n 4e race. Ik wilde voor zoveel mogelijk wins gaan zo vroeg mogelijk aan gezien de 4e race zondag er wat meer sterke concurrenten zaten dan in de andere. M’n eerste 2 races weet ik te winnen na vanop pole vertrokken te zijn. Al 2 keer geluk met de kartloting dus dat was al goed. Mijn 3e race was met onderandere Lewis Manley, Bradley Philpot dus hoopte hier wat punten af te snoepen van hen. Na de kwalificatie zag het er nog vrij goed uit. Ik moest 2e starten, Bradley 3e en Lewis pas 5e achter Ryan Smith. De race verliep iets anders, meteen in de eerste ronde viel mijn motor uit bij de eerste hairpin. Mijn reflex was van toch aan de binnenkant te blijven rijden en m’n motor zelf te proberen starten. Gelukkig slaagde ik daarin van de eerste keer. Olivier Davies, de man op pole was wel al 2 seconden verder natuurlijk. Langzaam toch tot aan zijn bumper kunnen rijden met Bradley Philpot, Lewis Manley en Ryan Smith allemaal achter me. Ryan Smith gaat iets vroeger pitten. Bradley kan me voorbij komen op de baan en ik pit de ronde erna maar kom al stuk achter Ryan Smith uit. De ronde erna maakt Bradley zijn pitstop en op dat moment laat er net iemand de toeschouwers bovenaan een blikje vallen op het circuit, de karts staan 5 seconden op een limiter en de race kan weer verder. De meeste denken dat Bradley hier voordeel uithaalde maar ikzelf denk van niet. Lewis Manley zit nu een aantal rondes in de bumper van Oliver Davies en verliest wat tijd, ik was nog hoopvol om 3e te worden op dat moment. Echter eens dat Bradley bij Ryan Smith geraakt begint deze zijn positie hard te verdedigen. We verliezen alle drie kostbare tijd. Ondertussen pit Olivier Davis en komt hij een 5-tal meter achter ons uit en maakt hij de baan vrij voor Lewis Manley. Frustratie bij Bradley was zichtbaar elke ronde dat Ryan Smith verdedigde was in Lewis zijn voordeel en zo kwam het uiteindelijk ook uit. De voorlaatste ronde pit Lewis en komt als eerste de baan op en kon zo toch nog de race winnen vanop de 5e plaats gestart te zijn. Bradley geraakt als nog met wat trek en duw werk voorbij Ryan Smith te geraken doordat Lewis Manley maar heel nipt voor ons de pitlane uitkwam. Spijtig genoeg kon ik hierzelf niet van profiteren en werd ik pas 4e. De dag was voorbij voor ons allemaal dus zijn we ’s avonds nog maar eens een kleine wandeling gaan doen in het centrum van Milton Keynes. Hier en daar toch enkele bezienswaardigheden tegen gekomen en waren allemaal tevreden over onze zaterdag.

Zondag kon ik me even uitslapen. Sander en Bjorn waren al weg van 8u opnieuw. Tom Kempynck, ook een karter uit België, verbleef in hetzelfde hotel als ons en wilde ook de zondag even gaan supporteren en zo kon ik samen met hem wat later naar de karting. Het kampioenschap was dus al 3 races ver en enkel Lewis Manley en Ruben Boutens hadden nog de perfecte score als ik toekwam. Race 4 was een sterke heat voor mij en ik moest dus de schade weten te beperken. Ik deed wat ik kon met de kart die ik kreeg toegewezen en mocht 2e starten achter Ruben Boutens. Al snel had ik het door dat ik hem niet zou kunnen inhalen en me eerder zou moeten concentreren op de 2e plaats vasthouden. Dat lukte mij nauwelijks met heel wat harde maneuvres van Matt Bartsch af te weren maar ik verloor maar 1 puntje extra op Ruben Boutens. Na de 4 kwalificatie races sta ik 10e in het klassement. Ik mocht dus zeker geen punten verliezen in de semi-finale. Ik moet meteen de eerste semi-finale rijden en dat samen met Ruben Boutens, Ed White, Annelien Boutens, Olivier Bayani, Bjorn Vermeulen, Corné Snoep, Kamil Gorlo, Michael Weddell en Ben Greenwood. Toch wel een vrij lastige reeks piloten. In de kwalificatie sta ik even op pole en Ruben achter mij maar de laatste man over de lijn, Olivier Bayani, neemt de pole in handen. We vormen vooraan een treintje met 4 man en rijden wat weg van de rest, maar ik kan Olivier niet direct inhalen. Ruben gaat pitten van achter me weg, ik probeer nog een ronde verder te rijden om Olivier te pakken maar dat lukt niet en beslis dan om ook maar te gaan pitten om Ruben niet te ver weg te laten rijden. Ik kom echter nog net voor hem de baan op en we rijden samen nu iets strakkere tijden. Ondertussen had Kamil Gorlo die achteraan ons treintje van 4 hing het gat met Olivier Bayani volledig dicht gereden. Ik wilde gewoon strakke tijden gaan rijden en zowel Olivier & Kamil trachten voor te blijven op die manier en dat was ook Ruben zijn idee. Naar het einde van de race toe kwam Ruben dan iets meer druk zetten maar ik besliste van niet te gaan verdedigen, voor mij was P1 of P2 zeker voldoende om in de finale te geraken. Ruben kwam me voorbij en ik finishte uiteindelijk maar een seconde achter hem in de 1e halve finale.

Na alle semi-finales sta ik 4e in het klassement met 45 punten. Ruben & Lewis hebben er elk 50 en Lee Hacket heeft er 49.
brkc.2016.before.finale.10drivers.ranking.png
Klassement top 10 na de semi-finals
brkc.2016.before.finale.10drivers.ranking.png (24.09 KiB) 1979 keer bekeken
Het volgende was de karts gaan kiezen voor de finale in te rijden. Ruben kiest kart 8, spijtig dat ze deze erin lieten want in de finale viel deze kart toch wel hard op van vrij snel te zijn. Lewis kiest 16, Lee Hacket kiest 19. Ikzelf kies 9, nadat ik Regis er toch een goede halve finale zag mee rijden dacht ik dat het toch een goeie kart was, ik had er zelf in race 2 van die qualifier mee gereden ook en toen was dat ook wel een goede kart. Spijtig genoeg bleek achteraf dat ze deze kart hadden nagekeken en iets trager gemaakt vlak voor de halve finales. Sean Brierley kiest 13, Régis Gosselin 15, Mateusz Bartsch 17, Ed White 11, Bradley Philpot 18 en Olivier Bayani 10.

De superpole shootout ging van start met Olivier Bayani de man op P10 eerst en dan P9 enzoverder… Ed White mocht als 4e en zette al meteen een strakke tijd neer. Vorig jaar had hij de pole en ik dacht ook wel dat het zou gaan tussen Ed, Ruben en Lewis voor de Pole. Sean Brierley zat wel al vrij dicht bij Ed white zijn tijd vond ik en dacht van misschien toch dicht in de buurt te komen van de voorlopige pole tijd op dat moment. Ik stap in de kart achter Sean en rij m’n outlap om hier en daar wat te testen en even aan te passen aan de rem van het kartje. De getimede ronde gaat goed alhoewel ik dacht van de bocht na het rechte stuk misschien iets te hard geremd te hebben en daar wat te weinig snelheid had bij het uitkomen. Over de lijn kijk ik meteen naar het scherm en ik had toch de pole in handen voorlopig. Nu nog zien wat Lee Hacket, Lewis Manley en Ruben Boutens konden doen. Lee zag ik een klein foutje maken bij de eerste 180° in de snail section en hij stond achter Sean toen. Lewis Manley reed een strakke ronde maar stond vlak achter Ed White. Ruben als laatste, ik dacht dat hij de pole wel in handen zou nemen maar lukte hem net niet. Ik was toen al tevreden van Ruben toch 1 maal te kunnen kloppen dat weekend. De finale race is nog helemaal wat anders.
brkc.2016.final.quali.png
Resultaat kwalificatie van de finale
brkc.2016.final.quali.png (58.53 KiB) 1979 keer bekeken
De finale start ik aan kop en de eerste ronde verliest Lee Hacket al zijn plaatsten en moet als laatste aansluiten. Ikzelf merk na 2 rondes dat ik niet echt weg geraak van Ruben en de ronde daarna gaat Ruben me voorbij. Ed White probeert mee te glippen maar dat lukt hem niet en hij maakt de ronde erna zijn pitstop. Lewis Manley doet hetzelfde een paar rondes later en dan ook nog eens Régis. Op dat moment dacht ik dat ik maar amper 5e of 6e zou gaan worden in de finale. Ik zag echter dat Régis & Ed in gevecht waren geraakt met elkaar en wat tijd verloren hadden. Ed maakte daarbij nog een een foutieve pitstop en moest er nog een extra doen. Régis had een misverstand met de wedstrijdleiding en die stopte zijn eigen wedstrijd. Mateusz kon me net niet volgen en was tegen het einde van de race ook in gevecht met Sean. Lee maakte pas de laatste ronde een pitstop en kreeg daarbij ook nog een penalty. Lewis Manley had ondertussen wel de hele race strakke tijden neer gezet en was zo dus makkelijk voorbij gekomen. Dit allemaal samen zorgde ervoor dat ik als 3e over de finishlijn kwam. Ik geloofde het eerst niet maar er was blijkbaar heel wat gebeurd in de race waar ik veel van kunnen profiteren heb. Op pole gestart en maar 3e worden kon misschien wel wat beter. Achteraf denk ik dat ik beter kart 15 gekozen had om de finale mee te gaan rijden aangezien ze kart 9 effectief trager gemaakt hadden voor de halve finales. Dus daar gewoon een slechte keuze gemaakt.
brkc.2016.final.results.timing.png
Resultaat van de finale
brkc.2016.final.results.timing.png (43.13 KiB) 1979 keer bekeken
brkc.2016.podium.pic.jpg
Podium BRKC 2016
brkc.2016.podium.pic.jpg (97.82 KiB) 1979 keer bekeken
Toch een gratis entry voor het KWC in Italië komende zomer op zak en daarmee ben ik al wat tevreden :P.

Grtz and see you next time on the track y’all :D

CyCo
Site Admin
Thuiscircuit: Geen.

Bericht door CyCo » 22 Jan 2016, 16:47

Nog eens een lang verslag, zoals vorig jaar.

Korte versie:

Heat 1: Q: 5/10, R: 5/10, 2e snelste tijd - foutje in qualify, hele heat vastgezeten in de bumper van P4 die bomkart had waardoor ik geen manoeuvre kon doen
Heat 2: Q: 3/10, R: 2/10, 2e snelste tijd - tempo gemaakt bumper aan bumper met teammate Bjorn - Ed White was net iets te snel en reed ons op 4+ seconden
Heat 3: Q: 1/10, R: 3/10, 3e snelste tijd - te vriendelijk geweest wat me uiteindelijk P2 kostte - had ik iets meer constant gereden had P1 er zelf in gezeten
Heat 4: Q: 3/10, R: 3/10, snelste tijd - strategische gok van vroeg te pitten leverde niet genoeg op aangezien ik immens veel tijd verloor achter 1 bepaalde backmarker - nadien vastgezeten achter P2 die heel defensief reed, ik was nochtans snelste op baan
Semi 3: Q: 3/10, R: 6/10, 6e snelste tijd - niet snel genoeg, moeilijke race, te veel tijd verloren door defensief te rijden
--> P24/100

En nog eens een lange versie... :) :

algemeen

Voor het 3e jaar op rij was het gast-circuit Formula Fast te Milton Keynes. Even getwijfeld om mee te doen, maar uiteindelijk samen met Traxxis-teamgenoten Afbeelding Bjorn Vermeulen en Afbeelding Stefan Verhofsté naar daar afgezakt. Ook Afbeelding Thomas Zels vergezelde ons.

Vorig jaar 90 deelnemers, dit jaar 100. Volledig volzet.

Format was ongewijzigd tov. vorig jaar; iedereen rijdt 4 kwalificatieheats (20 minuten race voorafgegaan door 1 hotlap qualify, 1 pitstop tijdens de race) en wordt daarbij willekeurig ingedeeld in 4 keer een groep van 10 piloten. Bij elke heat vallen er punten te sprokkelen (10 voor P1, 9 voor P2, 8 voor P3, etc.). Punten na 4 heats worden opgeteld, en de top 30 gaat door naar de semi-finals (3 keer een groep van 10; P1 samen met P4 en P7 en P10 etc., P2 met P5 en P8 etc., ...).
De top 10 met de meeste punten rijden daarna de finale van 30 minuten (2 pitstops). De winnaar van de finale is kampioen.

M'n doel op dit BRKC was om opnieuw de halve finale te halen, dus top 30.

Vrijdagochtend vroeg vertrokken. Door het gure weer had de overzetboot (Duinkerke-Dover) al meteen vertraging. Bijgevolg niet echt tijd meer gehad om ergens te stoppen om te eten enzo, gelukkig hadden we wat mee in de auto. Vlug gaan inchecken in het hotel en daarna naar de karting voor onze vastgelegde trainingsheat.
Toch weer een 8-tal uur onderweg geweest in totaal.

training

Bij de inschrijvingsprijs is er 1 trainingsheatje inbegrepen. De rest is first come first served, maar voor vrijdagnamiddag zat alles quasi volboekt.
Een heleboel Engelsmannen en zelf de Polen waren er al een dag op voorhand, en hadden al heel wat getraind. Ook de local heroes hebben voldoende training natuurlijk.
Uiteindelijk bleek het gelukkig toch nog mogelijk om nog een extra heatje te trainen (de allerlaatste van de dag, waar enkele vrije slots waren). Zo konden we toch op beide layouts even trainen.

Eerste sessie op alternate layout. Ging behoorlijk, ik Stefan en Bjorn zaten samen met Afbeelding Ruben Boutens en Afbeelding Annelien Boutens allen binnen de anderhalve tiende. Ruben snelste.
Pas 2,5 uur later konden we ons volgende sessie op de andere layout rijden, meteen de allerlaatste van de dag.
Ook hier ging het meer dan behoorlijk. Ik liet de 2e tijd optekenen (van deze sessie, maar ook van de hele dag :idea: ). Enkel Afbeelding Lee Hackett, één van de 'grote namen' was nog een tiende sneller.
Verrassing hier was de Brit Afbeelding Andrew Duff, normaal een van de 'mindere goden' die in kart 16 maar anderhalf tiende trager was dan mij. Ik feliciteerde hem dan ook met z'n sterke prestatie. Leuke kerel trouwens.

M'n tijden in de trainingssessies gaven me toch wat vertrouwen. Tijdens m'n 2 sessies ook de pitstop-procedure (met lasers) een handvol keren getest, en dat leek ook wel vlot te lopen.

Weer naar het hotel, en met ons 4 trokken we de stad in voor
fjo schreef:een korte wandeling in het centrum van Milton Keynes
:green:
Hier en daar toch serieus ons ogen uitgekeken. :wtf: Zo leerden we onder meer dat je Jägermeister-milkshakes kan kopen, en dat vrouwen die aan elkaars extensions staan te trekken op de dansvloer tijdens een bitchfight niet iets fictief 'uit de films' is... :p
Dat het een kort nachtje en lastig opstaan was zal niemand verbazen :p

Ik zat dan ook in de allereerste heat van het kampioenschap op zaterdagmorgen, dat betekende dus vroeg opstaan.
Op de karting toegekomen zag ik ook Andrew al weer staan, hij zat ook in de eerste heat.
Ook Afbeelding Sam Spinnael en Afbeelding Régis Gosselin waren ondertussen toegekomen (blijkbaar 's nachts rond 3u gearriveerd). Zij hadden de training dus gemist. Sam zat ook in de eerste heat.

race 1

Allereerste race van de dag, dus 08u00 plaatselijke tijd.

Voor de race-overwinning was het vooral uitkijken naar Afbeelding Michael O'Brien, finalist van vorig jaar. Voor P2 zou het in theorie gaan tussen mij en Sam en misschien Afbeelding Ryan Smith, maar je weet nooit wat mensen als Andrew en Afbeelding Matthew Curtis kunnen doen met een goeie kart. De rest zou er in theorie niet aan te pas komen, maar ongekende namen mag je natuurlijk nooit te vroeg afschrijven ook.

Ik loot kartje #15, op dat moment nog onbekend (nadien bleek die vrij goed te zijn, maar iets te weinig topsnelheid).

Hotlap qualify. Ik wist dat ik het voorzichtig aan moest doen. De baancondities waren inderdaad helemaal anders dan de laatste heat op vrijdag die we trainden, waar er een pak meer grip lag. Ik zocht wat vrije ruimte, en Andrew nestelde zich op enkele meters achter me.
Alles stond nog ijskoud, en ik moest op 2 cruciale punten van het gas :s Ik liet maar een 34.2 optekenen en ik vreesde het ergste, gezien ook Andrew blijkbaar wat dichter gekomen was. De top 3 reed inderdaad in de 33.x, en ook Matthew ging nog met enkele duizendsten onder mijn tijd :( P5 startplek maak, verrevan een ideaal begin :o Ik voelde echter dat er veel meer in zat met het kartje dat ik had, dus ik zou er volledig voor gaan.
Andrew reed de 2e tijd (in bomkart 16 waar hij de sessie vrijdagavond nog mee getraind had) en ik deed thumbs up naar hem - hij snapte niet waarom tot hij 2e op de grid gezet werd, achter O'Brien. :p Ryan P3, Matthew P4.
Concurrent Sam nog verder naar achter dan mij; hij reed maar de 6e tijd in nochtans een goede kart (maar gezien het gebrek aan training valt dat wel te begrijpen natuurlijk).

De race start en ik zit op Matthew z'n bumper. Ik voel dat ik veel sneller kan, en al na een ronde ofzo kan ik me er netjes naast zetten. Ik rij het gat met P2-P3 vlotjes dicht, maar daar is Andrew al serieus aan het verdedigen. Ik wacht even af, maar als ik zie dat Sam er vanuit de achtergrond ook al aankom besluit ik om te pitten.
P2 en P3 pitten vrjwel onmiddellijk ook, en de posities blijven ongewijzigd. Ze komen vlak voor me uit de pit (pit exit heeft binnenkant dus wat voordeel).
Andrew blijft hard verdedigen op Ryan, en het duurt niet lang of Sam komt aansluiten, na z'n (te trage aangezien allereerste) pitstop.
Ik laat Sam passeren en hoop om mee te glippen voorbij de 2 'tragere' piloten voor ons.
De ronde daarna verliest Andrew blijkbaar even de concentratie en Ryan vindt een gaatje. Hij passeert, en Sam gooit er zich mee tussen. Met 2 ging nog net, voor 3 was jammer genoeg geen plaats.
Ik wist dat ik mee moest met Sam, dus de bocht erna probeer ik een manoeuvre op Andrew, maar het is verre van goed genoeg (moeilijke bocht om in te halen ook) dus laat ik hem doorrijden.
Andrew lijkt vastbesloten om de fout niet opnieuw te maken en rijdt nu nog verdedigender. Ryan loopt uit, maar het duurt niet lang vooraleer Sam er ook voorbij kan en zich op P2 nestelt.
Andrew z'n kart is motorisch veel beter dan de mijne, en op elke straight pakt hij een meter of 2-3. Met als gevolg dat ik er mij nooit kan tussengooien. Ik blijf plakken in z'n bumper en zo worden we ook afgevlagd.
O'Brien had vooraan ondertussen een gat van meer dan 14 seconden kunnen slagen en reed onbedreigd naar de overwinning.

In m'n vrije rondes reed ik de 2e snelste tijd van de race, maar ik kon hier dus duidelijk niet op kapitaliseren. Slechts P5 - hier had veel meer ingezeten. Al geen goede zaak voor het klassement... Toch wat teleurgesteld.
Rondetijden: O'Brien 32.423, ik 32.611.

race 2

Voor m'n 2e race van de dag zat ik in de allerlaatste groep, om 19u00 plaatselijke tijd. Dat betekende maar liefst 11 uur ( :!: ) wachten tussen m'n beide races op zaterdag. Als enige. Ik had vanalles voorzien om te doen (leesboek mee, series op m'n gsm gezet, etc.), maar uiteindelijk m'n tijd kunnen vullen zonder iets uit te halen :p
Onder andere aan het spreken geweest met Afbeelding Ramon Piñeiro, de man uit de autosport met slechts beperkte (indoor)kart ervaring. Hij reed meer dan behoorlijk, en veel beter dan oorspronkelijk gedacht (in tegenstelling tot bv. Afbeelding Colin Brown, die te traag was, vuil reed en blauwe vlag negeerde). Hij had later sowieso ergens rond P20 kunnen eindigen had hij in race 4 z'n pitstop niet vergeten maken :o). Was trouwens ook heel snel op de simulators die er stonden, duidelijk ervaring mee de man. Heel interessant ook wat hij te zeggen had over z'n carrière in de éénzitterij en politiek aldaar. Hij zat bijna in de F1, ware het niet dat Maldonado er een stokje (lees: zakje $$$) voor stak :p

In theorie moest ik zeker een podium kunnen rijden in m'n 2e race. Afbeelding Ed White was het enige zwaargewicht in de reeks, en voor P2 ging het volgens mij gaan tussen ik en teamgenoot Bjorn. Dat verklaarde ik voor de race ook aan iedereen.

Ik loot kart #12. De meningen hierover waren heel verdeeld. Volgens mij een behoorlijke middenmoter.

Qualify was geen super rondje, maar resultaat was min of meer als verwacht. Ik reed de 3e tijd, een klein tiende achter Bjorn, maar Ed zette ons wel op respectievelijk 2 en 3 tiendes. Achter mij stond Afbeelding Raeed Ali op P4 op een tiende, en al de rest was een pak trager.

Ed trekt lichtjes weg vooraan, maar niet zo snel als verwacht. Ik en Bjorn kunnen min of meer volgen, en matchen aanvankelijk ook elkaars pace. Na een paar rondjes lijk ik duidelijk wat sneller te zijn, en Bjorn doet teken dat ik geen move moet proberen want dat hij gaat pitten. Ik rijg enkele strakke rondjes aaneen en neem wat later ook m'n pitstop. De undercut werkte want ik kom vlak voor Bjorn terug de piste op. Ik ga 2 bochten defensief want je weet nooit (en Bjorn durft er zich snel tussengooien), en op straight kijk ik eens om. Bjorn doet teken van "rij maar!", dus dat doe ik ook. Geen defensieve lijnen meer, maar ik probeer een strakke pace op te bouwen om zo dicht mogelijk bij Ed z'n rondetijden te komen.
Bjorn blijft - deels tot mijn verbazing - netjes volgen. Ook wanneer ik zo goed als een perfect rondje rijd waardoor ik dacht dat ik wel een gaatje gaat kunnen slaan zit hij nog steeds in m'n achterbumper wanneer ik om kijk. Ik had niet het gevoel dat ik hem ophield, maar we waren quasi exact evensnel. Ik denk dat ik net iets sneller was, maar Bjorn was wel mooi constanter.
Uiteindelijk op deze manier ook de wedstrijd uitgereden, en als P2 afgevlagd met Bjorn op P3 in m'n bumper. Ik bleef op minder dan 5 seconden van Ed, en qua snelste ronde was ik 0.13 trager (Ed 33.766, ik 33.889, Bjorn 33.911).

Toch blij met mijn P2 en de voorspelde P2 en P3 voor mij en Bjorn.

Welkome puntjes na m'n mindere eerste heat 's ochtends!

Op de karting ook Afbeelding Tom Kempynck tegen het lijf gelopen, Belgische karter die in Engeland woont. Hij reed in 2014 nog het BRKC mee. Hij was in de buurt voor een outdoor race op circuit van Daytona vlakbij. Logeerde blijkbaar ook in ons hotel, dus we spraken af om ook 's avonds nog eens een stapje te zetten :)

Ondertussen mochten de helft van de piloten al hun derde race rijden ook, waaronder Stefan. Toen Stefan klaar was vertrokken we weer naar het hotel.

Daarna zoals Stefan zegt:
fjo schreef:nog maar eens een kleine wandeling gaan doen in het centrum van Milton Keynes. Hier en daar toch enkele bezienswaardigheden tegen gekomen en waren allemaal tevreden over onze zaterdag
:D
Afgesproken met Tom en z'n maten om iets te gaan eten en drinken in het steakhouse vlakbij. Nadien besloten wij om het na 2 korte nachtjes iets rustiger aan te doen (nochtans serieus getwijfeld :p), terwijl Tom nog ging clubben met z'n makkers. Een slaapmutsje en dan gaan slapen, was het plan...... enkele uren en ondertussen 3 bars later komen we opeens weer Tom tegen :D hilarisch. Wanneer ze daar wouden sluiten dan toch maar de hotelkamer opgezocht, maar 3 uur later ging de wekker al weer - Thomas zat in de derde race van de dag, dus we moesten om 9u30 op de karting zijn :p Stefan kon uitslapen en mee met Tom naar de karting, Bjorn had het wel verstandig gehouden :thumbup: :p

race 3

Opnieuw zaten ik en Bjorn samen in deze race. Bjorn misschien wel iets frisser dan mij :p Deze keer met Afbeelding Sean Brierly als favoriet, hij reed al het hele weekend sterk en heeft heel wat progressie gemaakt tov. vorig jaar. Ook Afbeelding Corné Snoep was iemand om in de gaten te houden.

Ik loot kartje 19, één van de 2 beste van het moment :thumbup:

In de qualify ben ik heel tevreden van m'n rondje. Amper iets wat ik in mijn ogen beter had kunnen doen. Resultaat was dan ook een mooie pole, vlak voor Brierly die onder de indruk was, en Bjorn die ook thumbs up deed. Corné stond pas voorlaatste, hij had een minder kartje dat bovendien ook nog eens ijskoud stond (had de heat voordien niet gereden). Maar hij zou ongetwijfeld nog opklimmen in de race wanneer zijn kart op temperatuur kwam.

Ik vertrek rustig van op pole, en hoor achter mij al heel wat gekletter. Bjorn had een move geprobeerd op Brierly na de straight, maar kreeg nadien (terecht achteraf gezien) een bad pass flag van de wedstrijdleiding. Resultaat was dat ik meteen een gat van 10 meter had op iedereen.
Bjorn besloot om meteen z'n pitstop te maken. Ik probeerde ondertussen tempo te maken, maar Brierly was toch net wat sneller onderweg.

Met mij in het vizier draaide Brierly zo'n kleine tiende per ronde sneller, en hij naderde vast en zeker. Ondertussen zag ik Bjorn na z'n pitstop aan de andere kant van het circuit ongeveer dezelfde tijden draaien als Brierly.

Een 10-tal rondes later komt Brierly aansluiten in m'n bumper.
Corné was ondertussen ook al opgerukt naar P4, en draaide maar een tiende ofzo trager dan mij.
Ik wou niet gaan verdedigen op Brierly om zo Corné volledig te laten terugkomen. Aangezien Sean toch wat sneller was dan mij deed ik teken dat hij mocht passeren, en ik pikte aan.
Ik hoopte dat ik in zijn bumper ook nog wat ging kunnen versnellen, en dat we samen terug tempo konden maken om Bjorn te matchen.
Aangezien Sean al het hele weekend opvallend tragere pitstops dan mij en Bjorn maakte hoopte ik van hem dan op die manier te coveren, en met de 1-2 gaan lopen (Bjorn-ik of ik-Bjorn).

Sean ging echter ineens wat trager rijden precies. Hij was een tiende trager voor mij dan wanneer hij in m'n bumper zat :s Na een ronde of 3 had ik te veel het gevoel dat ik vast zat achter Sean, en ging dan toch maar pitten. Ik verwachtte om op P2 uit te komen een eind achter Bjorn, maar ik kom zij aan zij met Bjorn uit. Hij heeft echter de snelheid terwijl ik nog wat moet optrekken. Ik wou niet aandringen (hij liet me in race 2 ook rijden ipv. optimistische manoevres te doen), ging even van het gas en sloot aan op zo'n meter of 3 van Bjorn.
De rondes nadien rij ik het gaatje met Bjorn dicht, tot wanneer ik ineens Sean uit de pit zie komen, quasi zij aan zij met mij. Hij heeft de binnenkant en er wordt wat gewrongen, maar hij kan toch P2 behouden en ik word naar P3 verwezen.
Ik zit in Sean z'n bumper maar het is redelijk pushen om bij te blijven, een manoeuvre kan ik niet meer proberen. Samen rijden we wel nog tot bij Bjorn, en in elkaars bumper worden we afgevlagd, ik dus op P3.
Rondetijden; Bjorn 31.909, Sean 31.873, ik 31.942.

Toch weer een podium, dus zeker niet ontevreden, maar achteraf gezien had ik Sean misschien niet moeten doorlaten. Ik had natuurlijk gehoopt dat hij het tempo dat hij achter mij reed zou blijven matchen. Sean zelf was ook helemaal verbaasd dat ik hem zomaar doorliet zonder aan te dringen. Misschien weer te vriendelijk geweest dus, maar je weet nooit dat het anders maar P4 geworden was :p

race 4

Voor deze heat zat ik samen met Sam Spinnael en Afbeelding Régis Gosselin. Ik verwachte stiekem wel van hier vrij makkelijk derde te kunnen worden, hopelijk zelf beter.

Volgens wat ik uitgerekend had moest ik top 5 halen om zeker te zijn van de halve finale, en liefst top 4.

Ik loot kartje #9, de andere bomkart van het pak op het moment. Goed begin dus :)

Jammer genoeg maak ik 2 kleine foutjes in m'n qualify hotlap :s Ik dacht al dat het close zou gaan worden. Ik was sneller dan Régis en rijd provisional pole, maar Sam gaat nog onder m'n tijd en in extremis ook nog Afbeelding Slawk Piskorz (die ook in een goede kart zat), die ik nog ken van vorig jaar en van op het PIKC. Toffe kerel ook :) De top 3 binnen de 7 honderdsten.

Ik had vlak voor de race Régis en Sam al afspraken zien/horen maken, dus voelde mij meteen al niet op mijn gemak tussen die 2 vrienden/teammates/kemphanen.
Régis op P4 begint meteen aan te dringen terwijl ik duidelijk vast zat achter Sam.
Ik beslis om onmiddellijk te gaan pitten. Sam probeert me de ronde nadien te coveren, maar hij komt vlak achter me op de piste. Meteen de pees er op gelegd, maar een ronde later kom ik bij Afbeelding Kezia Lay, een meisje dat allerlaatste reed en 2 seconden per ronde trager was. Aangezien wij al gepit hadden en zij nog niet is het dus in theorie op positie en ze krijgt geen blauw. Ze rijdt de hele tijd halverwege de baan, dat is blijkbaar haar lijn, en remt een pàk vroeger dan mij. Bijgevolg heel wat contact, met ondertussen Sam weer in m'n bumper die mij ook koste wat het kost voorbij wil. We zitten 2,5 rondes vast achter Kezia, en dat kost ons in totaal zo'n 6-tal seconden :(
Uiteindelijk raak ik er dan toch voorbij en kan ik tempo beginnen opbouwen. Ik rij makkelijk weg van Sam, maar ondertussen pit Régis en hij komt een meter of 20 voor mij de baan op.
Ook Slawek pit en hij komt een meter of 5 voor Régis de baan op.
Ik begin zwaar te pushen en rij het gat op Régis helemaal dicht op een 10-tal rondjes. Dit heeft hij natuurlijk in de mot, en wanneer ik in zijn bumper zit begint hij letterlijk van hoek naar hoek te rijden. Ik kan er nergens naast, al ben ik een pak rapper.
Dit geeft Slawek weer wat ademruimte, en hij rijdt eenzaam naar de overwinning. Ik word op P3 afgevlagd, letterlijk tegen Régis z'n bumper.

Weer een podium dus, maar eigenlijk niet tevreden mee. Deze race had ik moeten winnen. Was ik Kezia niet tegengekomen (of haar onmiddellijk voorbijgeraakt), dan was me dat volgens mij ook gelukt. Ik finish, ondanks het verdedigen van Régis, maar op 3,7 seconden van de leider, en ben er zeker 6 verloren achter Kezia.
Ik was ook de snelste op baan in m'n bomkart, met een 34.163 voor Slawek z'n 34.203, en op het einde geen vrije rondes meer gehad.

Voor de race was ik Slawek nog gaan vragen of hij halve finale nog kon halen. Hij zei dat hij het niet verwachte. Ik zei dat hij deze race dan maar moest winnen. M'n voorspelling was uitgekomen dus :p Hij was er duidelijk heel tevreden mee (precies meer met het feit dat hij voor Régis/mij/Sam eindigt dan met z'n race win). Jammer voor hem dat hij achteraf gezien op P31 algemeen eindigt, en dus net de semi final misloopt.

Aan de andere kant kon het me ook niet meer zoveel schelen. Of ik nu eerste of vierde werd in deze race, de semi final had ik sowieso, en de final kon ik sowieso niet meer halen. Het ging dus maar om een eindpositie tussen P10 en P30 uiteindelijk, wat ook niet zoveel uitmaakt.

halve finale(s)

Even wachten tot alle races gereden waren en alles uitgerekend was. Ondertussen werden blijkbaar de karts wat aangepast ook (zo werd kart #9 bv. wat trager gemaakt, en kwam kart #8 er bij, etc.).

Bleek uiteindelijk dat ik in semi final #3 zat. Kon erger, kon beter. #1 was de zwaarste, #2 was de makkelijkste.
Maakte me uiteindelijk niet zoveel uit want finale zat er mathematisch toch niet meer in. Ik zou er natuurlijk wel nog het beste van maken.

Ik loot opnieuw kart #15, maar het was niet meer exact dezelfde kart als gisteren de eerste race natuurlijk. Nog steeds een behoorlijke middenmoter wel.
Ik zat opnieuw met Sam en Régis in de race, net als O'Brien, Afbeelding Mateusz Bartsch, Afbeelding Rico Haarbosch en misschien wel de favoriet; Lee Hackett.
Ook Afbeelding Russel Endean was van de partij, ook een gevestigde waarde in Engeland.

Qualify ging verbazend goed en ik laat een mooie P3 optekenen. Sterk rondje, al zeg ik het zelf. Voor mij stonden enkel nog Hacket en Bartsch, toevallig in de 2 bomkarts van het moment (#16 en #8).

De race start, en ik kan Bartsch niet volgen, die op zijn beurt Hacket niet kan volgen.
Opnieuw in de eerste ronde al heel wat lawaai achter me. Endean (P5 gestart) had zich blijkbaar naast O'Brian (P4 gestart) gegooid. Die laatste moest als allerlaatste terug aansluiten :o
Ik was sneller dan Endean en kon geleidelijk aan wat afstand nemen.
Uit de achtergrond kwam ondertussen wel Régis terug. Die had blijkbaar een duidelijk mindere qualify gereden (hij had proberen samenwerken met Sam, maar dat was blijkbaar mislukt).

In race 4 had Régis super defensief gereden op mij, dus ik wou van hetzelfste laken een broek maken, en hield alles dicht voor hem, maar terwijl wel nog wat tempo proberen maken natuurlijk.
Duurde niet lang natuurlijk, en met een zelfmoordmanoeuvre gooit hij zich er naast. Ik vond het erover. Hij kreeg ook een warning maar geen bad pass, dus hij kon voortrijden. Ik schudde eens van nee in m'n kart, maar wist ook wel dat het geen verrassing was met iemand als Régis. (Zelf na de race kwam hij nog naar me toe om te zeggen dat het een twijfelachtig manoeuvre was van zichzelf.)
Door in m'n flank geboord te zijn was ik ook meteen een meter of 4 kwijt, en kon de aansluiting dus niet maken. Hij was ook wel sneller dan mij onderweg. Ondertussen virtueel P4 dus in m'n hoofd, en geen podium meer.
Ik reed door, maar zag van uit de achtergrond O'Brien opduiken die er een verschroeiend tempo op nahield. Ik ging opnieuw defensief, en hij speelde het wel fair. Hij raakte me niet over.
Niet veel later zag ik ineens Rico uit de pit komen, zij aan zij met ons. Verdorie, ik had niet gedacht dat die ons ging kunnen undercutten na pas voorlaatste gestart te zijn :s
Ik verlies een positie aan Rico die binnenkant heeft, en had iets van "ok, nu sowieso m'n P4 kwijt, ik heb het O'Brien ook lastig genoeg gemaakt, ik laat hem passeren". Ik laat O'Brien door en pik aan. De ronde erna komt Rico weer binnen :o Blijkbaar had hij een foutieve pitstop gemaakt waardoor hij opnieuw moest pitten. Ik had dus wel nog P4 kunnen houden, en heb eigenlijk O'Brien 'voor niets' doorgelaten... Achja :p
Door al dat gedoe waren ondertussen Endean en Afbeelding Thom Van Dijk nog terug vrij dicht gekomen, maar zij waren ook met elkaar in gevecht.
Ik kan m'n tempo wat opdrijven in O'Brien z'n bumper en terug uitlopen op hun 2, maar zie ondertussen Sam wel voor ons beide uit de pit komen, waardoor ik dus nog op P6 rondreed.

Daar genoegen mee moeten nemen, en ook op P6 afgevlagd, net als in m'n semi final vorig jaar.

In de race nog even getwijfeld om me te laten uitzakken en als allerlaatste over de finish te komen. Als m'n rekenwerk correct was gaf me dit P28 in totaal, wat goed is voor de Kam Ho trophy. Ik was het echter niet zeker genoeg, en wou ook niet achter Thom eindigen, dus reed maar gewoon door :p

Achteraf mij even gaan 'verontschuldigen' bij O'Brien dat ik zo verdedigend reed, en dat ik hoopte dat het hem zijn finaleplaats niet gekost had. Hij zei dat ik me helemaal niet moest verontschuldigen en was ook niet boos op mij ofzo, omdat hij waarschijnlijk toch niet meer tot bij Spinnael geraakt was. Hij was eerder teleurgesteld over het manoeuvre van Endean in de allereerste ronde waardoor hij als allerlaatste terug moest aansluiten.
Hij reed de 2e snelste ronde van de race en finishte maar 5e. Winnaar Hackett draaide 31.766, O'Brien 31.819, terwijl ik zelf bleef steken op 32.062 (6e tijd ook).

Na de halve finales werd er weer wat gerekend, en hieruit bleek dat O'Brien inderdaad de finales misliep met 1 puntje :o Zuur voor hem :s P11 algemeen.

Voor mij werd het blijkbaar P24 algemeen. Iets minder als vorig jaar, maar toch niet geheel ontevreden mee. M'n snelheid best wel kunnen laten zien. In de races gewoon meestal iets te laag geëindigd. Soms door een mindere qualify, niet constant genoeg, of te vriendelijk geweest.
Was alles volgens plan verlopen dan was ik ergens tussen P10 en P15 gefinisht denk ik, maar de top 10 kon ik net niet aan, realistisch gezien.

Me gaan omkleden en ingepakt, en klaar om de hotlap-qualify en finale als toeschouwer te volgen.

finale

(Voor meer details zie Stefan z'n verslag hierboven.)

Finalisten leken mij op zich wel terecht, behalve misschien Afbeelding Oliver Bayani. Die was er wel heel tevreden mee, en had de afgelopen 12 maand heeeel wat afgetraind in Formula Fast om progressie te maken, maar als je het mij vraagt heeft hij redelijk wat geluk gehad en was hij zeker niet bij de 10 beste piloten afgelopen weekend. Dan had ik er eerder een Michael O'Brian in gezet.

Alle piloten rijden een rondje met dezelfde kart in volgorde van het klassement, P10 eerst, P1 laatst.
Bradley zou ze dat normaal met dé bomkart laten doen, maar ik had op zaterdag nog tegen hem gezegd dat het volgens mij beter is om dat met een mindere kart te doen, omdat de betere piloten dan meer naar voor komen volgens mij.
Blijkbaar kozen ze inderdaad een mindere kart om dit te doen, de #14.
Bartsch reed hier als 3e al een vrij strakke tijd mee, maar zoals verwacht gingen er nog wel enkelen onder.
Ik stond Stefan luidkeels aan te moedigen van naast de piste wanneer die een sterk rondje liet noteren, met slechts 1 klein foutje in. Goed voor provisional pole.
Vlug terug naar boven gelopen om op de timing de rest te zien rijden. Hackett kwam er niet, en ook Manley kwam zelf bijna een tiende te kort :o
De Nederlanders hadden zich allemaal netjes gepositioneerd om Ruben pole te zien nemen, Corné was aan het filmen.
Ik riep van in de verte "no way mannen, Stefan heeft pole!". En zo geschiedde ;D Sterke prestatie van Stefan hier, iedereen gepakt :p

Ik liep naar beneden om de keuze van de karts bij te wonen, en Stefan hierin bij te staan indien nodig.
Tot mijn verbazing kreeg ik te horen dat alle karts al gekozen waren van vóór de qualify (dit was vorige jaren niet zo meen ik mij te herinneren).
Vlug eens rondgehoord wie welke karts had.
Ruben had als leider logischerwijs bomkart #8 genomen. Stefan had blijkbaar kart #9 gekozen, omdat hij Régis er sterk mee zag rijden in zijn semi-final. Stefan wist blijkbaar niet dat kart #9 trager gemaakt was voor de semi finals (en in semi finals 1 en 2 presteerde die ondermaats).
Toch kort even moedeloos geworden voor m'n teamgenoot... Ik verwachtte dat hij met deze kart niet eens top 5 zou rijden :( Een herhaling van z'n podiumplaats van vorig jaar leek me dan ook onrealistisch.

De finale start en in de eerste ronde probeert Hackett al een manoeuvre op Brierly. Hij moet het afbreken, wordt wijd geduwd, en moet als allerlaatste weer aansluiten...
Stefan krijgt ondertussen Ruben over zich. Stefan gaat niet volop defensief en het duurt niet lang vooraleer Ruben er voorbij is. Ruben gaat meteen vliegen ook met z'n bomkart, en de kampioen voor 2016 leek me vrij snel beslist. Hij was een pak sneller dan iedereen. Enkel Manley kwam qua rondetijden nog wat in de buurt in kart #16 (zo'n tiende - anderhalf tiende trager dan Ruben).
Régis rijdt ondertussen ook een sterke finale in kart 15, en draait ook een deftig tempo. Hij komt in White z'n bumper die defensief gaat, en Régis gooit er zich tussen met een manoeuvre dat vergelijkbaar was aan dat waarmee hij mij in semi final 3 voorbij ging... Misschien zelf nog harder. Ik vond het er over, maar Régis reed door. Duidelijk dat White er ook niet mee akkoord was, want in de volgende hairpin pakt hij Régis los op de hoek achteraan. Een actie die in elk geval ook zwaar onsportief was. Zij aan zij rijden ze door de volgende bochten, waar geen van hun twee karts de juiste richting uitwijst, en ze aan allerlei kanten de track verleggen :p Belangrijker is dat ze hierdoor beide heel wat tijd verliezen.
Régis krijgt van de wedstrijdleiding een bordje "no bumping" te zien (naar het schijnt), maar blijkbaar dacht hij dat dit een warning/penalty was. Hij komt gewoon (heethoofdig?) de pit binnengereden, parkeert zijn kart en stapt uit... Einde voor Régis en weg podiumkansen. Z'n eigen fout uiteindelijk.
White komt de pit binnen voor één van z'n twee pitstops, maar overshoot die. Ongeldige pitstop, dus hij moet een extra pitstop maken, waardoor hij zijn podiumkansen ook overboord gooit.
Ondertussen vindt Stefan ook wat tempo, en hij kan Bartsch voldoende op afstand houden.
Manley heeft ondertussen Stefan wel ingehaald door z'n pitstops, en ook Hackett is terug aan een zware opmars bezig.
Hackett moet wel nog z'n tweede pitstop maken, en de race loopt stilaan op z'n einde...
Ineens valt de vlag! Stefan wordt als derde afgevlagd, en Hackett rijdt de pit binnen! Hij pit een ronde te laat! (Pitten in de laatste ronde mag niet.) Maar zelf met een correcte pitstop was hij net achter Stefan geweest denk ik.

Ruben wint, Manley op 2, Stefan op 3.
Heel tevreden voor Stefan uiteindelijk, want met kart #9 zag het er niet naar uit dat dat mogelijk geweest was. Dankzij het tijdverlies van Hackett, haantjesgedrag van Régis, en penalty van White sleept hij hier toch nog een eindpodium uit de brand! Nice!

Achteraf was het enige waar we aan konden denken echter; wat als Stefan niet kart #9 maar bv. kart #15 (die van Régis) gekozen had, en daarmee op pole vertrokken was. Wie weet... :)
Stefan vond het zelf ook jammer dat wij er niet bij stonden wanneer er karts te kiezen vielen (omdat ze dat voor de qualify deden ipv. na de qualify), en dat hij niet wist dat kart #9 trager gemaakt was, terwijl sommige van z'n concurrenten dat wel wisten.

In elk geval verre van een onverdiend podium, voor alle 3!

Het is een leuk systeem, maar ik twijfel er wel aan of het het beste is om voor een spannende finale te zorgen. Zonder penalties of fouten is het volgens mij sowieso een saaie finale, omdat je al bij de start meestal de beste karts vooraan en de slechtste karts achteraan hebt. Soit :)

Als je maar 4 heats rijdt (en geen schraps hebt) komt er toch heel wat pech/geluk bij kijken ook. Maar toch zijn het voor 90% de goeie piloten die zich vooraan het klassement nestelen :thumbup: Het waren dan ook min of meer de voorspelde namen die voor de knikkers streden. (Zie oa. hier.)
Persoonlijk zou ik liever 8 heats rijden met bv. 1 schrap, ik denk dat het nog iets beter genivelleerd wordt dan, maar ik snap ook dat dat niet vanzelfsprekend is.

Thumbs up aan de hele crew :thumbup: :clap: Weer een stapje vooruit tov. vorig jaar. Nu al benieuwd naar 2017!

Ik noteer ook nog dit, net zoals vorig jaar:
Snelste piloten volgens mij: White - Manley - (Ruben) Boutens - Verhofsté - Hackett
Gelukzak van het event: Bayani, Afbeelding Kamil Gorlo
Pechvogel van het event: O'Brien
Jammerste zaak van het event: O'Brien die de finale niet haalt, en verder de foute pitstops; White in de finale, Haarbosch in de halve finale, Piñeiro en Beroual-Smith die een pitstop vergeten maken en daardoor de semi final mislopen...

's Avonds nog tot de laatste op de karting gebleven, waar er nog een verjaardagsfeestje was voor iemand van de crew. Daarna blijven plakken in de bar van ons hotel. Niets anders meer gevonden dat open was na middernacht - heel doods op zondagavond jammer genoeg :(

Maandag eindelijk wat slaap kunnen inhalen, en daarna nog het shoppingcenter in Milton Keynes verkend, indoor skipiste, indoor skydive, cinema, bowling, lunapark, ontelbare restaurants, ...
Net op tijd terug voor de boot om 18u00 lokale tijd, en uiteindelijk 22u30 Belgische tijd weer thuis. Moe maar voldaan :p

Aan iedereen die tot hier geraakt is - merci om te lezen :p Ongetwijfeld wel wat zaken vergeten, als iemand concrete vragen heeft, stel maar :p

flofje
Contributor
Thuiscircuit: Inkart

Bericht door flofje » 22 Jan 2016, 17:34

CyCo schreef: Aan iedereen die tot hier geraakt is - merci om te lezen :p Ongetwijfeld wel wat zaken vergeten, als iemand concrete vragen heeft, stel maar :p
Tof verslag(je :mrgreen: )!
Heb de de meeste wedstrijden kunnen volgen via de livestream en de commentaren waren redelijk lovend over "Verhoffstéé" and "De Beets" :thumbup:

Bjorn V
Contributor

Bericht door Bjorn V » 24 Jan 2016, 16:56

Hebben jullie even tijd?
Zoja, hier mijn (Engels) verslag(je) :mrgreen: :mrgreen:

Just like last year, I decided to go to the British Rental Kart Championship in Milton Keynes (UK).

Stefan Verhofsté and Sander de Baets from Traxxis tagged along, so did Thomas Zels.

After a long drive on Friday we finally made it to Formula fast! We were pumped to have some training sessions, too bad all the local (and Polish :D) drivers had most of the sessions booked. So we were only able to drive 1 session on the alternate track. Lucky enough there were still 4 spots left for 1 more training on the normal layout.

We marked up some pretty neat lap times on the scoreboard, and had some practice pit stops using the new Laser pit stop system! After our last session we went to the hotel, and had a nice walk around Milton Keynes. When booking the hotel, I made sure it was in the city centre so we could have some drinks without having to call a taxi. So after a few drinks, we went back to the hotel to have a nice, short, sleep.

First race at dawn, was for Sander. This lucky guy managed to race in the first race of round one, and the last race of round 2, giving him 11 hours of rest between 2 races! What a lucky guy! xD I had race 7, so I only had to drive at 12 a clock, giving me enough time to watch the previous races and see what is going on. How the pit system works, and how much time you lose, and where you end up on track after a pit stop. There was 1 obvious spot where you can see if you end up in front or behind someone when pitting (or when he pits). Walking around track, and having a look at the new race sims relaxed me.

Race 1 is always very exciting, because you don’t know what to expect. I had a reasonable good heat, with Annelien Boutens, Russel Endean and Olivier Bayani who noted some fast lap times during practice. I had a very good lap, but when going for the last corner, I touched the wall a little bit, slowing me down, and made me qualify only 5th! I had some troubles with this kart though, it was like the kart was wobbling on 2 tires, so just before we started the race, I moved my 10kg lead block back 1 spot.

So starting 5th, not where I expected to be, I needed to gain some spots, if I want to make the final! I had a good start, with no one close behind me, giving me some breathing room to make a move on Russel. On lap 4 I was close enough to Russel to make a move, we went to the back straight, I was close enough, I wen next to him, but locked up the brakes, and hit the back of Oliver Davies. I got stuck against the wall, and lost 3 places. I immediately made my pit stop, because I didn’t want to lose time on track trying to regain those 3 spots. I made a slow pit stop of 45.9, not to forget that I lost at least 2 seconds because of my move on Russel, and 3 drivers passed me. Now having clean air, and no back markers in front of me. So I had to get a move on! I focused on driving consistent fast lap times, with Oliver Davis letting me pass, and getting passed Russel when he did his pit stop. I managed to get lap times very close to the 31 mark, and was able to get a 31.947. When the chequered flag dropped, I was only a few meters behind Annelien, who finished 2nd. I had a great race, but with this speed I could have been 2nd, or maybe able to challenge Olivier Bayani for a first place!

Next race was at 7pm, giving me a 6-hour break. Running around Formula Fast, having a chat with loads of people, and spending loads of time in the new race sim center where I had a great view of the whole track.

Next race was up, alternate track. Now I had Ed white, Sander de Baets and underdog Raeed Ali in my race. Sander and I knew Ad was going to take first place, but it was going to be close between us, little did we know that Raeed Ali was very fast as well. So Ed was on P1, I was second, Sander third and Raeed Ali fourth. We had a good start, and immediately Ed was gone, too bad :( So it was a battle for p2 till p4. After a few laps I decided to pit, because I could feel Sander breathing in my neck. I knew he would pit later, and I had no slower back markers in front of me if I should pit. After making a safe good pit stop, I managed to set up some fast consistent lap times, but sander did as well! So when he pitted he came next to me on the inside of the next turn, giving him track position. 2 turns later he looked back, and I waved at him to get a move on. We are a team, and if he won this small battle, it’s good enough for me. And I didn’t want Raeed Ali to catch up with us. Driving in Sander’s bumper until the marshal dropped the chequered flag, giving Sander second place, and I was third.

After meeting up with some friends, and having a good meal (and drinks) I headed up to the hotel. I was wrecked. The other guys had some sleep in the car, or Formula Fast. So I went to bed for a few hours of sleep. Next race was at 9am!

Morning sunshine and a loud annoying noise coming from my cellphone woke us up, I quickly took a reasonably cold shower to wake me up fully, and we got ready to go for a full day of racing! Well, actually not, minimum 2 races and maximum 4 xD.

Next race was a difficult one, but not difficult enough to be a death race, that would be race 4. In this heat I had Sander, Sean Brierley and Corne Snoep! After qualifying 3rd, just behind Sean, I knew I had to pass him. I can not, and will not race with Sean, and finish behind him! Sander qualified 1st! Corne had to start with a cold kart, giving him a huge disadvantage, he qualified 7th. So having the thought of Sean driving in front of me gave me an extra boost to overtake him on lap 1! I managed to make a clean move, but unlucky as I was, karma strikes, giving me understeer, and putting Sean a little bit in the wall. Immediately I got a “bas pass flag” giving me 1 lap to let Sean pass me again. After letting him pass me, I decided to make my, yet again, early pit stop. I was hoping that Sean could close the gap to Sander, so both of them lose time. But I was amazed how fast Sean passed Sander. Well, that didn’t go as planned. The moment Sean passed Sander, I noticed that I was in the right position if they do their pit stops. I could stay in front of them, if they didn’t do a crazy 41 second pit stop. Sander pitted first, and I was able to stay in front. I managed to get very fast lap times, even getting some 31.9 laps. When Sean pitted, he almost jumped me, but I managed to stay ahead. Sean was running second place, right behind me and in front of Sander. The chequered flag came out, and we finished in this position. Finally, a first place!

Next up, as people liked to call it, the death race! Including Matt Bartsch, Ruben Boutens, Stefan Verhofsté and Russel Endean. I drew kart number 17, a kart that doesn’t accelerate that fast after a turn. I qualified 6th, not the place where I wanted to be, but looking up front, I saw some good drivers with good karts. I needed to think about every move I do, so I had to make this count!

Race starts fairly good, I was close to Thom, who wasn’t defending that hard, but I just couldn’t get the right speed to pass him. So I decided to pit, just so he could keep on driving, and follow Matt.
To bad, Thom pitted just 1 lap after I did… I didn’t understand why. He wanted to undercut me, while he could have been faster if he followed the leaders.
Anyway, after a few laps I could make a move on him, and I could get some fairly good lap times. Not as fast as the front runners though. Looking up front it was Ruben leading the race, followed by Russel, Matt and Stefan. Just keeping focus, trying to get the same lap times lap by lap. I was faster than Thom, so no worries about him. After a few laps Russel pitted, and so did Matt. Matt making a move on Russel, made the gap to their bumper smaller. I was really hoping they would battle more so I could catch up to them. Fortunately they did, and Stefan pitted, came out of track just in front of them. Stefan didn’t have the best either, so he went a bit defensive giving me the opportunity to close the gap, and stick to Matt’s bumper. Just when that happened, Matt passed Russel after the back straight, but just like me on my first race, he had some understeer and put Russel in the wall.
This happened a few times, and on Matt’s third attempt, I was able to jump Russel, and gain another position on Matt when he got the bad pass flag. Giving me the third place! Stefan had a good gap, and the battle Matt/Russel behind me gave me a good advantage, passing the chequered flag third!

Everyone said that early pit stops were bad, but they always worked out perfectly for me! So I’m pretty happy ;)

After 4 qualifying heats I was placed 16th so I made the semifinals! Formula fast changed the track to the normal layout, when the people upstairs were adding all the results to the result page. I was going to drive the first semifinal, and yet again, this was a death heat! Only if I had a fair bit of luck with the kart draw, and a good qualifying, I could make the finals. But yet again, I had kart 17. Qualifying 7th place… Just in front of Ed white! What did he do?

Anyway, after a safe start, I tried to jump Ben Greenwood on the first lap after the back straight, it worked out perfectly! Creating a battle behind me. Ben was all over my back bumper, I knew he had a faster kart. Unfortunately Corne, who qualified 6th, was faster as well and I couldn’t catch up to him. So again, I pitted early, coming out in clean air, without any pressure behind me. But only a few laps later Ed and Ben pitted as well, and came out just in front of me, I tried to make a move but he closed the door. Trying to catch up, and make a move, but it didn’t work out. U just didn’t have enough power to do something. Even when Ed was defending I still couldn’t close the gap enough to make a move. Ed passed Ben but I couldn’t make a move on Ben as well. So I finished 8th, a bit disappointed, but happy I made the semi’s though!

At the end of the weekend I was ranked 20th overall, with 9th best lap time of the weekend. I loved the racing at formula fast, and I will go back in 2017! Hopefully for a spot in the finals, who knows ;)

Plaats reactie