CIK-FIA Europees Kampioenschap KZ & KZ2 – manche 1

Het waren spectaculaire races afgelopen weekend in Sarno (Italië) tijdens de eerste manche van het “CIK-FIA European KZ and KZ2 Championship”.
Kartingfans van over de hele wereld hadden de kans om het event te volgen dankzij de live streaming op de officiële websites cikfia.tv en cikfiachampionship.com.

86 piloten uit 19 landen vochten in beide klasses, op het mooie 1699 meter lange circuit van Sarno, aan de voet van de Vesuvius. Zonnig lenteweer zorgde ervoor dat de regenbanden en -setups op stal mochten blijven. Er werd tot in de finale gevochten, en daar waren het de outsiders die bekroond werden, in tegenstelling tot de leiders en snelsten tot dan toe in het weekend.

KZ:

sarno-cik-fia-european-kz-and-kz2-championshipRegerend wereldkampioen Marco Ardigò bleek de snelste, al vanaf de eerste oefenritten. Zijn rivalen gaven zich echter niet zomaar gewonnen.
Flavio Camponeschi (ex-wereldkampioen in de KF1, in 2012) wist dat hij een goede start zou nodig hebben om de finale te winnen. Hij startte op de voorste rij na de prefinal als tweede afgesloten te hebben. Pole was voor zijn landgenoot Marco Ardigò, die al het hele weekend de snelste leek te zijn. Camponeschi slaagde er in om zijn teamgenoot bij Tony Kart te passeren bij de start. Ardigò had aanvankelijk dezelfde snelheid als Camponeschi en trachtte de Brit Ben Hanley van het nieuw team Mad Croc af te houden, maar uiteindelijk kon Hanley hem toch passeren en zo de tweede plaats in de wacht slepen.
De Tsjechische piloot Patrik Hajek klom op tot de vierde plek, voor de Fransman Jeremy Iglesias. Onze landgenoot Rick Dreezen, de Europees kampioen van vorig jaar moest reeds vroeg in de race gedwongen de strijd staken met een motorprobleem. Hij eindigde uiteindelijk op een 16e plaats. Andere landgenoot Jonathan Thonon werd negende.

KZ2:

Het gevecht bleek op z’n minst even intens in de KZ2. Deze klasse komt technisch gezien zeker in de buurt van de KZ, en het grootste verschil zijn vooral de banden (dit jaar van leverancier LeCont). De klasse is toegankelijker voor privé-teams, en minder ervaren piloten.
De Duitser Maik Siebecke bleek aanvankelijk de snelste, maar al snel kwam ook Luca Corberi de kop opsteken met overwinningen in de heats.
Corberi, de winnaar van de prefinale, kreeg een penalty van 5 seconden voor een valse start daar. Zo ging de winst van de prefinale achteraf naar een andere Italiaan, Alberto Cavalieri, die reeds vroeg op het weekend vier nieuwe banden kon laten monteren. Dit voordeel bleek voor hem in de finale echter een nadeel te zijn, aangezien nu de concurrentie op nieuwere banden rondreed. In de finale was de Nederlander Marijn Kremers de eerste leider, gevolgd door de Italiaan Fabian Federer. Corberi z’n snelheid was door z’n banden dus niet zoals verwacht, terwijl de Deen Andreas Fasberg wel supersnel onderweg was. Hij kon Kremers en Federer inhalen, en nam halverwege de race de leiding over. Hij won vrij comfortabel de finale voor de Spanjaard Pedro Hiltbrand. Die wist maar liefst 12 plaatsen goed te maken, het dubbele van z’n teamgenoot Felice Tiene die vlak achter hem eindigde. Tiene reed op z’n thuispiste, maar moest wat aan snelheid inboeten door een oververhitte motor. Federer z’n consistentie leverde hem de derde podiumplek op.

De Italiaan Flavio Camponeschi en de Deen Andreas Fasberg waren dus de winnaars van deze seizoens-opener, en wonnen respectievelijk de KZ en de KZ2-categorie. Ze waren bij de favorieten, maar niet de piloten die er na de prefinales best voor stonden.
Vanaf volgende week vallen de races trouwens te zien op MotorsTV.

Volgende afspraak in Zuera (Spanje), van 21 tot 24 mei.

bron: fia.com, cikfiachampionship.com

CyCo

1985, Aalter, BE

You may also like...

Laat een reactie na

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.