24h Kartpetania 2016 (Spanje)

24h Kartpetania 2016 - affiche

24h Kartpetania 2016 – affiche

Net zoals vorig jaar hield het “Kartpetania Circuito de Velocidad” circuit in Segovia (Spanje) in de maand mei opnieuw hun jaarlijkse 24u-wedstrijd.

In teams van 5 tot 12 piloten kon er opnieuw in 2 klasses aangetreden worden; de ‘gewone huurkarts’; Alpha 390cc, of de privékarts (4-takt).

Uiteindelijk stonden er 16 teams aan de start bij de Alpha’s. De privékarts kenden een kleiner succes met slechts 3 teams aan de start.

Onder de alpha’s waren er 4 Belgische ploegen, 1 Litouwse, 1 Duitse, 1 Franse en 9 Spaanse.

Bij de 4 Belgische ploegen vonden we 3 teams van GP United, en één gelegenheidsformatie onder de noemer “Belgium Red Drivers”. Deze laatste reden met de lineup: Philippe Kerssebeeck, Dimitri Sanders, Andy Gaban en Willem-Jan Machtelinckx, allen bekenden uit FKI.

Onze redactie contacteerde Philippe, die ons het volgende wist te zeggen:

Andy had me enkele maanden voordien gevraagd om met hen te rijden, en dat zag ik absoluut zitten! 5 dagen naar het warme Spanje en er dan nog eens een kartingwedstrijd bij, kan het nog beter!?

Op donderdag 6 mei vertrokken we rond 18u op de luchthaven. Na 2u vliegen komen we aan in het koude Spanje! Terwijl het in België rond de 25 graden en warmer was, viel de temperatuur wat tegen… 15 graden, veel wind en kans op veel neerslag.

Op vrijdag hadden we rond de middag onze trainingsessie van 1 uur geboekt. Zowel ik als mijn teamgenoten zaten al snel in een goed ritme en we wisselden ook meermaals van kart onderling (om de verschillen te kunnen inschatten). Uiteindelijk met een positief gevoel de training kunnen afsluiten.

Wat ons wel opviel was dat er zeer weinig mensen aan het trainen waren. Enkel de andere Belgische ploeg GP United was ook volop aan het trainen, maar amper Spanjaarden zien rijden die dag. De organisatie was zo vriendelijk om voor ons de briefing en administratie al af te werken, zodanig dat we de volgende dag later konden komen.

Zaterdag: raceday! Na een goede nachtrust rond 10u aangekomen op de karting (eigenlijk veel te vroeg) waar het nog redelijk rustig was. De kwalificatie begon pas om 13u, en de race zou om 14u30 moeten starten.

Enkele bijzonderheden van deze wedstrijd:
* De 24u moest met 1 kart afgewerkt worden, dus er waren geen kartwissels
* De teams moesten hun kart telkens zelf tanken, en ook de ketting moet gesmeerd worden door de ploeg zelf.
* Er moesten 24 stops gemaakt worden.
* Er werd gereden op een verkort tracé (“variante chicané” ofzoiets genaamd) omwille van de verwachtte regen…
* Er was een minimumgewicht van 80kg, maar tijdens de wedstrijd werd er niet gewogen. Alle piloten moesten voor de wedstrijd op de weegschaal gaan staan in uitrusting. Als je onder de 80kg zat moest je lood meenemen in de bakken van de organisatie, op de kart. Hoeveel lood werd opgeschreven en gelinkt aan je pilotennummer. Bij elke stop controleerde men of je wel genoeg lood mee had.
* Na 12 uur wedstrijd moest elke ploeg binnenkomen om de voorbanden te wisselen. Iedereen moest hierbij 4 minuten binnen staan.

Het deelnemersveld bestond uit 19 ploegen, waarvan 16 alpha (huurkarts) en 3 privé’s (die niet in de einduitslag werden opgenomen). Onder de alpha’s waren er 4 Belgische ploegen, 1 Litouwse, 1 Duitse, 1 Franse en 9 Spaanse.

Tijdens de kwalificatiesessie hangen we rond plaats 4-6, we eindigen op plaats 5, maar wel op 1.9s van de eerste in onze categorie! Volgens sommige was IE Racing (Litouwen) vooruitgeduwd door en privé, volgens anderen hadden ze aan hun kart geprutst. Uiteindelijk vertrokken ze toch als laatste, door een penalty omdat ze te weinig lood mee hadden.

De start van de wedstrijd werd bij ons gedaan door Andy, en we gingen direct naar plek 3. Na 1u15 roepen we Andy voor een eerste tankstop binnen (de organisatie had ons gezegd dat de karts max 1u30 konden rijden op een tank) en we zien dat de bidon nog voor de helft vol zat! Dag voorbereiding op zo’n moment, en voor ons ook een tegenvaller…

We blijven rond plaats 3-4 hangen en tegen dat het donker aan het worden is, mag ik aan mijn eerste stint beginnen. Een redelijk cleane stint gereden, maar wat me wel opviel was het feit dat Spanjaarden niet doorlaten! Zelfs de ploegen die helemaal vanachter reden begonnen je te blokkeren als je achter hen kwam…

Na een kleine 2u uitgestapt, en ik was redelijk vermoeid (was ook al het hele weekend verkouden). We stonden nu op positie 2, maar de ploeg op P3 was al een tijdje snel dichter aan het komen. Ze zaten blijkbaar in een reservekart die 1-1,5s per ronde sneller was als hun “gewone” kart. Uiteindelijk hebben ze hier zeer lang mee gereden, zeker 1/3 van de wedstrijd, dus P2 was weg.

Mijn tweede stint iets na 12u wedstrijd begonnen, en ik toen ik in de kart zat dacht ik plots aan iets, de bandenwissel! Teken gedaan naar de teammates, en na enkele ronden stond ik al bij de organisatie om de bandjes te wisselen. Verder na 1u30 moeten uitstappen omdat ik me echt niet goed voelde. Ik heb toen ook gezegd dat zij mijn volgende stint mochten overnemen en dat ik, enkel indien echt nodig, nog zou rijden.

Even naar het appartement geweest, en toch enkele uren kunnen slapen. Tegen de ochtend terug gekeerd naar de karting en we stonden nog steeds 3de!

Het waren nog enkele lange uren nagelbijten, maar P3 was van ons! We hebben het in de laatste uren niet meer uit handen gegeven en zijn dus op het podium geëindigd.

Uiteindelijk zeer tevreden met de collectieve prestatie, iets minder met mijn individuele, door ziekte heb ik te weinig kunnen rijden, wat jammer was.

De winnaar was GP United 1, een andere Belgische ploeg!

Positieve punten:
* Het was eens ‘wat anders’, zelf tanken enzo zijn we in België niet gewoon, en brengt heel wat stress met zich mee, maar was toch leuk!
* Heel leuke piste/karts.
* Vriendelijk personeel.
* Strenge koersdirectie (kegel raken = 10s penalty, bandenmuur in de pit raken = 10s penalty, enz.)
* Ze deden de moeite om alles voor ons in het Frans uit te leggen.

Negatieve punten:
– Minder fair rijden van de Spanjaarden.
– 24u met 1 kart, geen kartwissels.
– Schrik van regen van de organisatie

Dank aan Philippe voor het verslagje!

Hieronder het eindresultaat:

24h Kartpetania 2016 - result

24h Kartpetania 2016 – result

P1. GP United 1 (Romano Franssen, Paul Theysgens, …)
P2. RX PRO KARTING 1 (Busián Fontán, Samuel Gómez, Jairo Almela, Victor Sánchez, Josua Llorente, Yosu Polo)
P3. Belgium Red Drivers (Philippe Kerssebeeck, Dimitri Sanders, Andy Gaban, Willem-Jan Machtelinckx)

En het podium:

24h Kartpetania 2016 - podium

24h Kartpetania 2016 – podium

Nog een gelijkenis met vorig jaar dus; het was opnieuw een Belgisch team dat kon zegevieren!

Lees meer op kartpetania.com (waar je ook de gedetailleerde resultaten vindt) en op hun Facebook!

Unbelievable level of the Belgian formations. We knew they were going to make war, because the prize list of several of its pilots, who have been world champions in this mode apart from countless victories in countless tests.

CyCo

1985, Aalter, BE

You may also like...

Laat een reactie na

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.