Nieuw voorbumpersysteem werpt vruchten af

voorbumper

voorbumper

Interessant artikel op kartcom.com, over het nieuwe systeem van montage van de voorbumper, dat door de CIK-FIA ingevoerd werd vanaf 1 januari 2015, met als doel de piloten fairder en voorzichtiger te laten zijn, wat mooiere starts zou moeten opleveren waarbij niet heel wat piloten al meteen in de eerste bocht uitgeschakeld zijn.

In het Engels:

From the first Competitions of the season, the new front fairing complying with the 2015 CIK-FIA Regulations has changed drivers behaviour, encouraging them to gradually adopt more respectful driving techniques. The results are already dramatic. By limiting rough passing manoeuvres, this simple system makes Karting more sporting.

With today’s karts, some drivers have developed bad habits, not hesitating to hit their opponents to gain an advantage. Over time, contact between karts has reached an unacceptable level for the smooth running of Competitions. The CIK-FIA has decided to react by researching different solutions with its technical partners. This is what was implemented on 1st January 2015, a simple and economic system which tilts the front fairing to the ground without detaching it, when there is a significant impact. Any Driver returning to the parc ferme at the end of a Qualifying Heat, a Prefinal or Final with a dropped front fairing is systematically penalised 30 seconds.

The positive consequences of this new regulation have not been long in coming. Once past the discovery phase, Drivers have adapted their driving to the new system. The first international Competitions of the 2015 season allowed the benefits to be measured. There were less unwanted stampedes at the start, and respect from everyone helped to significantly reduce the handicap of starting from the outside line. Massive clashes that were frequent until now at the first corner are in the past. All Drivers now have the best chance to complete the first lap calmly and then to demonstrate their driving talent up to the chequered flag without fearing a dangerous manoeuvre.

systeem montage voorbumper

systeem montage voorbumper

The new front fairing attachment is still in its infancy, but has already convinced most of the drivers and team leaders. Here are some significant testimonies, recently collected from experienced professionals.

Paul Fletcher, owner of the PF Int’l circuit and a leading figure in British Karting: “I am very impressed by the effectiveness of the new front fairing fasteners. They unquestionably encourage good starts without clashes at the first corner. I hope this finally marks the return of respect on the track! I support the implementation of the new regulation as soon as possible in Britain.”

Olivier Maréchal, head of the Kosmic Racing Department: “We had to do something to fight against aggressiveness on track. The new front fairing fixings fulfil this mission. We have already seen a significant change in the progress of the races which is very positive.”

Ricky Flynn, head of Ricky Flynn Motorsport: “Drivers have quickly realized that it is now necessary to prevent contact. It’s great to watch fair starts. We should soon see respect between the drivers that has been lost for some time. We must continue on this path.”

The CIK-FIA is aware that the current system is not totally perfect, but does perfection exist? Its use in Competition is being watched very closely and reflection is continuing to improve effectiveness, which also requires drivers to learn.

Positief!

CyCo

1985, Aalter, BE

5 Responses

  1. Mooi artikel maar totaal verkeerd gespeeld van het CIK. Wat er nu gaat gebeuren is simpel -> Achter mij rijdt een piloot die nét iets sneller is als ik. De 1e keer dat ik woel dat hij zo goed als pal achter me zit rem ik gewoon iets vroeger en valt zijn bumper er af -> zijn race is om zeep en ik rij vrolijk voort.
    En wat die positieve reacties in het artikel betreft: Je zou wel gek zijn om er in te schrijven dat het grootste deel van de piloten, er niet over te spreken is.

    • CyCo says:

      Good point Bruno.
      Thanks voor de reactie! Je hebt gelijk eigenlijk.

      Al vind ik het persoonlijk nu ook wel toffer dat er toch precies minder “enorme crashes” zijn die het halve veld uitschakelen, lap 1 turn 1.

      • Hey Cyco, valt te bezien hoe je het bekijkt. Misschien zijn er wel minder “enorme” crashes bij de start maar toch vallen er onder het rijden nog een pak rijders onnodig uit omdat er door ongewild contact een bumper lost. Zelfs bij van de baan gaan en terug er op komen of een curb verkeerd nemen komt er al ns een bumper los. En je ziet ook minder inhaalacties door diegene die bang zijn om bij een “tegenslag” tijdens het inhalen hun plek te verliezen…
        Ik zeg niet dat het idee erachter (onnodig geduw vermijden) niet goed is maar de uitvoering is wél totaal verkeerd opgevat.

        Het zou al héél goed zijn als ze de piloten die keer op keer bij een dubieuze actie betrokken zijn gewoon een strenge sanctie op zouden leggen. Bijvoorbeeld intrekking van hun licentie voor een bepaalde periode/seizoen.

        Er zijn op oa FB al genoeg piloten te vinden die hun nek uitsteken en er openlijk voor uitkomen dat ze het bumperdrop systeem totaal onverantwoord vinden. En zoals gewoonlijk zijn er een hele hoop die hetzelfde denken maar uit vrees voor hun plekje in de kartstoel niets op de openbare media zeggen…

    • CyCo says:

      Een artikel dat ook schrijft wat jij zegt:

      http://www.theracebox.com/2015/03/11/the-new-bumper-system/

      This doesn’t necessarily prove that the system is bad, it proves however that the system is just a bandage on the wound. The target is not to find work-around on every problem we have, the target is to find the source of the problem and correct it. Combined with the kind of driving we saw at Lonato, where the threatened driver was driving the entire track on the defensive line knowing that the driver behind would risk pushing him, you understand that the real problem is driving standards and education.

      Now, what’s the problem with a “bandage” like this? The implementation seems to be failing. Bumpers fall off just by drivers going over the high kerbs of La Conca and Adria, without any contact.

  2. Bedankt Cyco. Het is inderdaad zoals ze ook in dat artikel zeggen -> Het idee dat er te veel onnodig geduw is is correct, maar de manier waarop ze het willen vermijden is niet de juiste.

Laat een reactie na

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.