Kartzone-team zegeviert opnieuw op Brussels Kart

Brussels Kart logo

Brussels Kart logo

Halverwege september is er naar jaarlijkse gewoonte de autoloze zondag in Brussel en andere grootsteden. Voor vele indoorkarters staat die datum ook met stip aangeduid, vermits zowel de 8u van FKI op die dag doorgaan, maar ook de 6u van Brussels Kart. En dit was dit jaar niet anders. Twee mooie endurance races, op slechts enkele kilometer van elkaar.
Datum viel dit jaar een weekje vroeger; 16 september.

Het sterkste deelnemersveld is ongetwijfeld dat bij FKI, maar ook bij Brussels Kart kunnen ze al jaren op een mooi aantal teams rekenen, en jaar na jaar lijkt de top er ook breder te worden. (Aankondiging van de race op Facebook)
Na de 3 vorige edities gewonnen te hebben wouden we met Kartzone toch graag opnieuw een team afvaardigen naar Brussels Kart, om de titel trachten te verdedigen. Zoals de vorige jaren deed Kartzone hiervoor beroep op het Traxxis Racing Team.
Zij konden, ondanks ook meer dan 10 piloten aanwezig te hebben in FKI, toch terug het team van vorig jaar afvaardigen; de piloten Bjorn Vermeulen, Yoeri Van der Gucht, Sander De Baets en Dieter Nielandt waren ook dit jaar weer van de partij.

En de uiteindelijke deelnemerslijst bij de start:

Dit jaar beloofde het voor onze jongens opnieuw een grotere uitdaging te worden om opnieuw de zege te pakken. Herhalen van een feit is altijd moeilijk, zeker 4 keer op rij.
Al snel bleek dat er verschillende teams dit jaar resoluut voor de eerste plaats gingen. Onder andere teams als Se7en, Car Center Ninove, Start to Race, Carlier Racing, etc. (Allen ook reeds aanwezig bij vorige edities.)
Ook het team Anciens leek een te duchten tegenstander.
Enkele bekende gezichten onder de deelnemers zoals oa. Jonas Herinckx (vooral Brussels Kart) en Dries Rohaert (Inkart), en ook enkele piloten van op het circuit en van in het outdoorkarting-milieu – kunnen altijd wel aan een stuur draaien.

De kwalificatie was al meteen heel spannend. Alle teams zetten hun snelste piloot op het juiste moment in, en gezien natuurlijk niet iedereen met dezelfde kart rijdt weet je nooit wat dat kan geven.
Pas in de allerlaatste ronde kon Bjorn Vermeulen voor Kartzone toch weer de pole position afsnoepen, met minder dan een tiende van een seconde voorsprong op de piloot van Se7en, en Jonas H voor de Anciens kort daarachter. Deze 3 teams speelden continu haasje over voor de snelste tijd in de halfuur durende kwalificatie.

De wedstrijd ging van start om stipt 12u en de 6u kon beginnen. Bjorn Vermeulen nam de start voor zijn rekening. En na verschillende ronden zaten de eerste 5 teams nog binnen dezelfde 4 seconden. Pas toen het dubbelen begon ontstonden er hier en daar wat gaten. Se7en kon op P2 echter netjes blijven volgens in de bumper van Bjorn op P1. Na 3 kwartier wedstrijd kon hij zelf de leiding even overnemen, maar nooit echt wegrijden. Toen bepaalde teams begonnen te wisselen na 60 minuten wedstrijd kon Bjorn profiteren (de piloot van Se7en verloor even de concentratie tijdens communicatie met z’n teamgenoten aan de zijlijn) om de leiding weer over te nemen, en ditmaal kon de piloot van Se7en niet meer aanpikken – de vermoeidheid leek te beginnen opsteken.
Dries Rohaert voor Car Center Ninove volgde op een 10-tal secondjes op P3, met Jonas Herinckx voor de Anciens nooit veraf.
Het tweede wedstrijduur veranderde niet heel veel aan de situatie, behalve dat het team van Se7en terugviel – hun tweede piloot was toch wat trager.
Ook in het derde en vierde wedstrijduur bleef Kartzone er duchtig de pees op leggen, en ze bouwden hun voorsprong verder uit.
Ondertussen werd er ook een (getimede) tankstop ingelast bij zowat alle teams (eigen keuze wanneer exact). Hier was het de piloot van Car Center Ninove die blunderde – door binnen te komen wanneer beide pitlanes bezet waren verloren ze iets meer dan een halve minuut.
In het vijfde wedstrijduur moest Sander voor Kartzone toch even tempo zoeken. Hij kwam Jonas tegen die al voor z’n 2e beurt in de kart zat, en die leek on fire. Samen sneden ze door het veld als een mes door boter – bumper aan bumper. Een vrijwillige positiewijziging zorgde ervoor dat de Anciens (ondertussen vlot op P2) zichzelf ontdubbelden (en dus op 1 meter minder dan een ronde achterstand reden).
Het tempo ging weer omhoog en de rondetijden zakten geleidelijk aan. Sander zette de piloot van CCN Team Power op een extra ronde, maar die kon daarna wel aanpikken. Opnieuw ontstond een duo’tje met de leider, dat zichzelf een weg door het verkeer baande. Soms kwam het er op aan om de situatie van de achterliggers correct in te schatten om zo weinig mogelijk tijd te verliezen, zeker als zij onderling ook nog gingen battlen.
Toen Bjorn het laatste uur van de race inzette bedroeg de voorsprong al weer meer dan een ronde. Heel wat piloten waren nu heel snelle tijden aan het rijden, maar Bjorn was wel zeker de meest constante.
Yoeri mocht het afwerken voor Kartzone. Hij deed nog een gooi naar de snelste wedstrijdronde, en pakte die ook even, maar de piloot van Se7en (die ook de race startte in Bjorn z’n bumper) ging er in extremis nog nét onder. In de voorlaatste ronde van de race kwam Yoeri maar 0.02 seconden tekort op de snelste raceronde. Z’n allerlaatste ronde was zo mogelijk nog sneller, maar hij kwam verkeer tegen onderweg en moest die afbreken. Enkel Yoeri en de piloot van Se7en doken onder de 1:09 als rondetijd. Nog een eervolle vermelding voor Start to Race die uiteindelijk ‘pas’ op P13 eindigden, maar die op het einde van de race ook nog 1:09.0x wisten te draaien, wanneer hun snelle piloot Nygel Verhaeren (oa. uit het outdoorkarten) z’n draai wat gevonden had.

Opnieuw een mooie overwinning op rij dus voor Kartzone.
Ze finishten zo’n anderhalve ronde voor op de Anciens, die op hun beurt ongeveer een halve ronde voorsprong hadden op Car Center Ninove, die door een sterkse laatste stint van Dries terug het podium opklommen. Ze finishten op nét geen 2 rondes van de winnaars. Zonder hun tijdverlies bij de tankbeurt waren ze misschien wel 2e geweest (ze verloren er ongeveer 32 seconden en finishen 32 seconden achter P2).
Carlier op P4 en Red Pencil op P5 bleven ook nog binnen de 3 rondes van de winnaars.

(Alle laptimes: laptimes 6h Brussels Kart 2018)


P1. Kartzone.be (Traxxis Racing Team): Bjorn Vermeulen, Yoeri Van der Gucht, Sander De Baets, Dieter Nielandt
P2. Anciens: Renzo Uylenbroeck, Erwin Van De Vijver, Jonas Herinckx (teammanager: Joël Uylenbroeck)
P3. Car Center Ninove: Dries Rohaert, Samuel Heymans, Frank De Tant

4e overwinning op rij voor het team van Kartzone (/Traxxis). Straf! En daar zijn wij uiteraard ook heel blij mee 😉
De winnaars kregen een mooie trofee, een boeket bloemen, een fles champagne, en 4 bons om op circuit te gaan rijden met de geprepareerde BMW’s van Carlier Racing.

Na de podiumceremonie vertrokken de winnaars nog naar FKI om hun teamgenoten van Traxxis aan te moedigen tijdens het laatste uur van de 8u-wedstrijd daar 🙂

CyCo

1985, Aalter, BE

You may also like...

Laat een reactie na

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.